Jak nakupují Češi? Podle nejnovějšího výzkumu Sociologického ústavu nejčastěji několikrát týdně a ve slevách

23. červenec 2025 | čtení tohoto článku zabere přibližně 1 minutu

Respondenti uváděli, jaké aktivity a nákupní návyky mají jejich domácnosti, jakou částku vydají měsíčně na nákup potravin a podle jakých kritérií a kde nakupují. Výzkum se zaměřil také na nákupní chování, které může přispívat nebo naopak působit jako prevence plýtvání potravinami.

Nejčastěji Češi chodí nakupovat potraviny několikrát týdně, jedná se o více než polovinu (52 %) dotázaných. Necelá třetina chodí nakupovat jedenkrát týdně (32 %) a pouze 6 % nakupuje potraviny každý den. 

Nejobvyklejší místa nákupů potravin jsou hypermarkety (99 % zde alespoň někdy nakupuje), menší obchody (91 %) a specializované prodejny jako je pekařství, řeznictví apod. (86 %). Nejméně časté jsou nákupy v bezobalových prodejnách (10 %). 

Z novějších forem nákupů využívá pětina dotázaných (20 %) aspoň občas dovoz nákupů (např. Rohlík.cz, Košík.cz, iTesco). 

Z aktivit, které spíše přispívají k plýtvání potravinami, lidé nejčastěji nakupují potraviny, protože jsou ve slevě nebo ve výhodném balení (alespoň občas to dělá 92 % dotázaných) a nejméně často nakoupí potraviny, které nepotřebují (26 % dotázaných to alespoň občas udělá).

 Nejčastěji praktikovanými činnostmi, které vnímáme jako prevenci plýtvání potravinami, je kontrola zásob ve spíži a lednici před cestou na nákup (83 % to alespoň občas udělá) a plánování jídel, která se budou z nakoupených potravin připravovat (81 %).

Podrobná zpráva zde